GivingTreeの雑記帳 [はてな版]

seeking for my another sky─それは、この世界そのものだと気付いた

特別転載:(前編)『ゲド戦記』原作者による作品の感想

ゲド戦記』原作者アーシュラ・ル=グイン氏本人による感想(前編)


非常に美しく、興奮できる、けれどもちぐはぐな作品

それでは、なんでもすぐに公になってしまう現状に乗っかって、この作品に関する私の第一印象のもう少し詳細なレポートを、15分間分だけ皆さんにお届けするとしましょう。

So, in the spirit of everything being public all the time for fifteen minutes, I will give a fuller report of my first response to the film: 

非常に美しい作品でした。けれども、この大急ぎで作られた作品のアニメーションでは多くの部分が抜け落ちている印象を受けました。この作品には『トトロ』のような繊細な緻密さや、『千と千尋』のような力強く見事なディテールに彩られた深みを感じることができませんでした。イメージ描写は効果的だったのですが、ごく一般的な表現に留められていたように思います。

Much of it was beautiful. Many corners were cut, however, in the animation of this quickly made film. It does not have the delicate accuracy of "Totoro" or the powerful and splendid richness of detail of "Spirited Away." The imagery is effective but often conventional. 

非常に興奮する作品でした。ただ、その興奮は暴力の描写によって維持されるものであり、そのさじ加減は、許容される限界をはるかに越えるほど、原作の精神にまったく反するものであると私は感じました。

Much of it was exciting. The excitement was maintained by violence, to a degree that I find deeply untrue to the spirit of the books. 

非常にちくはぐな作りの作品だと、私には思えました。それはもしかしたら、私が自分の原作のストーリーを辿りながら、実はまったく異なる作品を観ていたせいかもしれません。自分のストーリーと同じ名前の登場人物たちが、それぞれまったく違う気性を持ち、異なる歴史と運命を背負う者たちにより演じられるという、非常に複雑な描かれ方をしていたからです。

Much of it was, I thought, incoherent. This may be because I kept trying to find and follow the story of my books while watching an entirely different story, confusingly enacted by people with the same names as in my story, but with entirely different temperaments, histories, and destinies. 

勿論、映画は原作とまったく同じ作りというわけにはいきません。物語の語りの形式も違えば、そこに生かされる技巧もまったく違うものです。したがって大きな変更が加えられるのも止むを得ないかもしれません。それでも、40年もの間世にあり続けてきた作品を名乗り、その作品を原案とすると謳うのであれば、作品の登場人物や物語の大筋の流れに対する一定の忠実性は確保されて然るべきだったと思います。

Of course a movie shouldn't try to follow a novel exactly ? they're different arts, very different forms of narrative. There may have to be massive changes. But it is reasonable to expect some fidelity to the characters and general story in a film named for and said to be based on books that have been in print for 40 years. 
2006年8月13日付けの原作者公開コメント
『Gedo Senki, A First Response(ゲド戦記─私の第一印象)』より抜粋